Ylisuosittu kertomerkki?

Olen pannut merkille, että suomalaisessa matematiikan opetuksessa suositaan kertomerkkiä enemmän kuin englanninkielisessä. Jos käytetään sulkumerkkejä, kertomerkit voi jättää pois. Tykkään siitä ja käytän sitä omissa laskuissani yhä enemmän, nyt kun vuosien myötä olen oppinut koulukäytännöstä pois.

Esimerkkinä toimikoon funktion arvon laskeminen. Jos $f(x)=2x^2-3x+4$, niin Suomen kouluissa $f(1)$ laskettaneen yleensä näin: \[ f(1) = 2 \cdot 1^2 - 3 \cdot 1 + 4 = 2-3+4 = 3.\] Muualla maailmassa näkee enemmän tätä: \[ f(1) = 2(1)^2 - 3(1) + 4 = 2-3+4 = 3.\]

Varmaan joku pitää eroa mitättömänä. Minusta sulkuversio on kuitenkin selvempi. Siinä välittyy paremmin ajatus ”luku 1 pudotetaan x:n paikalle”. Kertomerkit tekevät lausekkeen sekavaksi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miksi matematiikkaa on?

Arvonlisäveron arviointi

3 · 4 ≠ 4 · 3?