YEL-uudistuksessa katsellaan vikasuuntaan

Hallitus jätti lokakuussa 2026 eduskunnan hyväksyttäväksi esityksen yrittäjän eläkelain (YEL) muuttamisesta. Vuodesta 2028 alkaen yrittäjä voi valita, käytetäänkö YEL-työtulon perusteena arviota (kuten aiemmin) vai yrittäjän toteutuneita ansiotuloja. 

Toteutuneet ansiotulot katsotaan osakeyhtiöyrittäjällä tulorekisteriin ilmoitetuista palkoista vuoden ajalta ja toiminimiyrittäjällä viimeisestä vahvistetusta verotuksesta eli käytännössä edellistä edeltävältä vuodelta.

Arvioperusteista työtuloa nostetaan, jos se on liian pieni suhteessa uusimpaan tiedossa olevaan toteutuneeseen yritysansiotuloon. (Tuon ”liian pienen” raja tulee vuosien varrella kasvamaan 30:stä 50:een prosenttiin.)  

Näissä molemmissa malleissa on perustavanlaatuinen ongelma: ne katsovat menneisyyteen. Työtulon pitäisi nimittäin vastata yrittäjän työpanosta nyt ja jatkossa. Olen joskus yrittänyt korottaa työtuloani merkittävästi keskellä vuotta, jotta koko vuoden työtulo vastaisi keskimääräistä työpanostani hyvin. Korotusyritystäni on rajoitettu sillä perusteella, että menneisyyteen ei saa katsoa. Jatkossa kuitenkin pakotetaan katsomaan menneisyyteen.

Oikeanlainen korjaus lakiin olisi ollut vanhaan, pitkään käytössä olleeseen käytäntöön palaaminen: yrittäjä arvioi vakuutettavan työtulonsa itse. Jotkut toki alivakuuttaisivat itsensä, kuten on tapahtunut yrittäjien keskuudessa vuosikymmenten ajan. Tästä seuraa mahdollisesti jossain vaiheessa ongelmia alivakuuttajalle, mutta riskin ottaminen kuuluu yritystoimintaan.

Jos ja kun halutaan kannustaa työtulon pitämiseen oikean suuruisena, menneisyyskeppiä parempi olisi tulevaisuusporkkana: YEL-vakuutetulla yritysansiotulolla voisi olla kevyempi verotus kuin vakuutetun määrän ylittävällä osalla.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Todellinen vuosikorko

Kaksi kertaa enemmän vielä ja sitten lasku